Jesteś na diecie, odchudzasz się i stając na wadze Twoja waga zamiast zmaleć wzrosła? Spokojnie! Jeśli jesteś przed okresem to nie masz powodów do paniki. U większości kobiet waga wzrasta przed miesiączką.

Wzrost wagi przed okresem

Za wzrost wagi przed okresem odpowiedzialne są hormony progesteron i estrogeny. Ich wzrost, a w szczególności progesteronów powoduje zmiany w naszych organizmach zwane zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS).

Do objawów PMS zaliczamy:

  • wzrost wagi;
  • zmęczenie;
  • rozdrażnienie;
  • wzmożony apetyt;
  • bóle głowy;

Większość z nas, kobiet najczęściej obserwuje u siebie wzrost. Jest to szczególnie widoczne, kiedy się systematycznie ważymy np. raz w tygodniu. Przed miesiączką waga może pokazać nawet 2,5 kilo więcej niż tydzień wcześniej! Ale bez paniki. Wiem, że jest to demotywujące, bo która zn as podczas redukcji, trzymania się skrupulatnie diety, regularnych treningów, chciałaby mieć większą wagę? Powinno być na odwrót – owszem ale nie przed okresem. Ważne aby nie brać tego do siebie, nie załamywać się, a co gorsza nie zajadać takich wyników niezdrowymi przekąskami. Taki wzrost wagi jest normalny i nie ma co się nim przejmować. Po miesiączce wszystko wróci do normy.

Wzrost wagi przed miesiączką przyczyny

Głównymi winowajcami wzrostu wagi przed miesiączką są hormony: progesteron estrogen. Zapewne wiecie ze są to hormony płciowe i teoretycznie powinny one wpływać na te organy, jednak w rzeczywistości owe hormony wpływają także na działanie innych hormonów np. odpowiadających na działanie nerek. Chodzi tu o wazopresynę, która blokuje wydzielanie wody w nerkach, a co za tym idzie, kochane kobietki, woda gromadzi się w organizmie i powstają obrzęki przed miesiączką. Ponadto ważną rolę odgrywa też sód, którego wydalanie jest blokowane. Sód ma silne właściwości łączenia się z wodą, co przekłada się również na wzrost wagi przed miesiączką.

Jak uniknąć tycia przed okresem?

Moim zdaniem nie da się całkowicie wyeliminować wzrostu wagi przed miesiączką, szczególnie tym kobietą, które mają ten problem. Jednak jest kilka sposobów na zminimalizowanie obrzęków w tym czasie i jednocześnie nie przybieranie na wadze, a przy najmniej ograniczenie wzrostu wagi.

Aby nie przytyć przed miesiączką powinnaś:

  • ograniczyć sól;
  • pić dużo wody, minimum 2 litry;
  • pić herbatki ziołowe np. rumianek, krwawnik – jeśli lubisz;
  • ograniczyć sery, słone przekąski;
  • ograniczyć kawę;

Mam nadzieje, że po przeczytaniu tego artykułu nie poddasz się w walce o lepsze “JA”. Pamiętaj, że wzrost wagi przed miesiączką to etap przejściowy i jeśli nie pochłoniesz w tym czasie dużej ilości słodyczy, majonezów, pizzy i innych “dobroci” , po miesiączce Twoja waga wróci do normy i możesz dalej się odchudzać.


Dodaj komentarz